En la detecció de problemes d'aprenentatge realitzem una avaluació de la integració sensorial, per trobar on es troba la dificultat.
El procés de lecto-escriptura és un procés complex, resultat de la integració del sistema visual amb la funció de visualitzar, el sistema auditiu amb la funció d'escoltar i el sistema motor per verbalitzar en veu alta i la coordinació ull-ma en l'escriptura.
El tractament dels problemes d'aprenentatge es realitza mitjançant la Teràpia Visual que ajuda a desenvolupar les capacitats visuals i/o ulleres adequades per al treball en a prop. La major part de la informació entra a través de la visió. Per això, per prevenir possibles dificultats en l'aprenentatge és important detectar i corregir qualsevol defecte en el sistema visual.
• La diferència de graduació (anisometropia) entre els dos ulls, en un ull és molt més miopia o hipermetropia que en l'altre ull.
• Un estrabisme constant o gir ocular.
És una adaptació que el cervell fa per reduir la confusió que té en mirar amb els dos ulls alhora. No obstant això, hi ha moltes més coses diferents sobre com el cervell veu amb un ull en comparació de l'altre ull en l'ambliopia.
Aquests inclouen l'enfocament, el seguiment, l'efecte de *amontonamiento visual, i una varietat de processament visual o problemes de percepció.
És per això que simplement un pegat en l'ull preferit, i deixant a un nen anar sobre ella o les seves activitats diàries, no és una molt bona manera de tractar l'ambliopia per obtenir un resultat durador.
Una altra idea falsa sobre l'ambliopia és que hi ha un període crític després dels 6 anys que un nen és massa major per beneficiar-se de la teràpia d'ambliopia.
La medicina basada en evidència científica ha demostrat ara que és possible tractar l'ambliopia a una edat major, gràcies en gran manera al treball realitzat sobre la neuroplasticitat de Susan R. Barry, Ph.D., neurobiòloga que ha cridat l'atenció de forma significativa la idea que els beneficis de la teràpia visual poden obtenir-se a qualsevol edat.
La informació que entra a través dels nostres ulls és processada a través del cervell per les diferents habilitats perceptives i la nostra experiència adquirida. Quan tenim una dificultat en la percepció ens trobem amb nens amb unes habilitats molt pobres en discriminació, memòria i sobretot un problema d'enteniment de la informació visual.
Encara que moltes vegades la seva disfunció va relacionada amb la vista cansada (fisiològicament normal a partir dels 40 anys), també els més joves poden sofrir algun desordre en el seu sistema d'enfocament, afectant a l'aprenentatge per la borrositat en la lectura o borrositat en mirar la pissarra després d'haver llegit.
Els símptomes que produeix són:
El tractament d'aquests símptomes es pot millorar de forma senzilla a través de lents d'a prop o un *bifocal (adaptat per a nens), o bé mitjançant teràpia visual per ensenyar l'habilitat d'enfocar a diferents distàncies i mantenir aquest enfocament.
La fixació és l'acte de mantenir l'atenció visual en un punt a l'espai.
Els salts sacàdics són moviments oculars voluntaris utilitzats per explorar el medi ambient. És el tipus de moviment que utilitza l'ull per no perdre's en la lectura. Pot produir problemes d'aprenentatge, com a inversions i baixa comprensió.
Els seguiments són els moviments oculars que s'utilitzen per realitzar un seguiment d'objecte. És important per als esports i mantenir una bona l'atenció i concentració a l'aula i en classe.
L'estrès visual dels ulls es reflecteix en queixes com a cansament, fatiga ocular, mal de cap…
Quan els dos ulls estan desalineats on es pot veure un ull dirigit en una adreça diferent a la de l'altre ull, l'afecció es denomina estrabisme.
La funció de l'optometrista és donar força a la visió binocular de manera que mantenir els dos ulls alineats no suposi cap esforç extra. D'aquesta manera mantindrem de forma contínua una bona estereopsis o visió 3D.
El tractament pot ser a través de teràpia visual activa, i de forma passiva utilitzant lents, primeres i fototeràpia Syntonic.
Per obtenir una visió 3D d'alta qualitat és necessari que tots dos ulls treballin en equip, és a dir, que hi hagi una visió binocular estable.
Si experimenta el següent:
El seu fill ha de ser avaluat per un Optometrista especialitzat, ja que aquests són signes d'un possible problema de visió.
Per realitzar aquestes tasques han de tenir una percepció visual de l'espai que aconseguirem en realitzar un programa d'entrenament visual personalitzat amb exercicis visuals i visuomotrius.
Astigmatisme és un defecte que distorsiona o allarga les imatges, produeix confusions en llegir lletres o nombres per exemple “C” amb “O”. Acompanya a la hipermetropia i miopia.
Si la quantitat d'astigmatisme és alta pot donar mal de cap, borrositat, molèsties en els ulls.
Els tractaments que s'utilitzen són lents , teràpia visual i lents de contacte.
Hipermetropia, significa que la seva vista té dificultat per enfocar de forma clara i sense esforç en a prop.
És important detectar-la al més aviat possible ja que està associada a ull vague, estrabisme i problemes de percepció.
Els nens que presenten problemes d'enfocament en visió propera tenen dificultat a fer tasques com l'ordinador, llegir i escriure. Poden presentar visió doble, es freguen els ulls, problemes d'atenció i concentració.
Els tractaments habituals són lents, prismes, lents de contacte i teràpia visual, que ajudaran al desenvolupament de la capacitat visual adequada.
La miopia, significa que sense ulleres o lents de contacte la seva vista és millor d'a prop. La miopia s'ha associat al treball en prop de forma sostinguda com la lectura.
Tipus I: està present en néixer o poc temps després es desenvolupa en un o tots dos ulls. Això és típicament una forma més severa de la miopia i menys influenciada per la forma en què usem els nostres ulls.
Tipus II: s'adquireix o miopia funcional. És adquirida a una edat primerenca, aquesta miopia pot ser a causa de l'herència, però el seu desenvolupament depèn de les influències ambientals com a llargs períodes en lectura o ordinador.
Tipus III: s'associa amb condicions de malaltia tals com a diabetis, és rar i transitòria.
És important la seva detecció primerenca per prevenir. La revisió és important realitzar-la a principis de curs i com a més tard als 5 anys.
Una vegada que la miopia apareix es pot controlar amb lents, prismes, higiene visual, teràpia visual activa, fototeràpia Syntonic, teràpia d' Ortok i lents de contacte.